12.08.2015 מאמר מאת רז צימט
 

הממסד האיראני נגד הרשתות החברתיות: כשלון ידוע מראש

המגבלות החדשות על שימוש ברשתות חברתיות, שהוטלו לאחרונה על תלמידי דת באיראן, מעידות כי אנשי דת סבורים שהשפעותיהן המזיקות עולות על יתרונותיהן. אולם הרשתות החברתיות הפכו זה מכבר לרחוב וירטואלי באיראן, וגם במקרה זה מי שיקבע את עתיד השימוש בהן אינו הממסד הדתי-פוליטי אלא הציבור האיראני.

תקנה שהופצה לאחרונה על ידי מִנהלת המכללות הדתיות באיראן לתלמידי הדת ברחבי המדינה מטילה מגבלות חמורות על שימוש בטלפונים חכמים, במחשבים ניידים ובמחשבי לוח (טאבלטים). בתקנה מוגבל השימוש במחשבים ניידים ובמחשבי לוח למקומות מסוימים בשטח המכללות, נאסר כליל שימוש בטלפונים חכמים בחדרי לימוד, בספריות, בחדרי התפילה ובמהלך כנסים, נאסרת התקנת מערכות הפעלה אנדרואיד ו-IOS ורשת אלחוטית (Wi-Fi) בטלפונים החכמים ומתבקשת הקפדה על בחירת תמונות הרקע והנעימונים (רינגטונים) בטלפונים החכמים.

מנהל המכללות הדתיות, איתואללה חוסיני בוהשרי, החתום על התקנה החדשה, הסביר כי לא ניתן לאסור לחלוטין על שימוש באמצעי התקשורת המתקדמים, אך יש לוודא שנעשה בהם שימוש ראוי. לדבריו, התקנה נועדה לשמור על תלמידי הדת מהסכנות הטמונות בטכנולוגיות החדשות ולמנוע מהם ביטול זמן יקר, שאותו הם אמורים להקדיש ללימודים ולמחקר. בושהרי הוסיף כי השימוש הגובר ברשתות החברתיות בא על חשבון קריאת ספרים, וטען כי הן פוגעות במדע ובמחקר וגורמות נזק לחברה כולה, הזקוקה לאנשי הדת

טלפונים חכמים הפכו נפוצים מאוד באיראן בשנים באחרונות, ועיקר השימוש ברשתות החברתיות במדינה הוא באמצעותם. יועץ שר הספורט והצעירים, מוחמד-רזא רוסתמי, עדכן לאחרונה כי 60% מאזרחי איראן גולשים בפייסבוק וכי צעירים איראנים מקדישים 9 שעות ביום בממוצע לגלישה ברשתות החברתיות. האינטרנט והרשתות החברתיות נתפסות בעיני הממסד השמרני באיראן ככלים בשירות "המתקפה התרבותית" שאויבי המהפכה מנהלים נגדה, וכערוצים המשרתים את סוכנויות הביון המערביות, ולכן מוטלות עליהם מגבלות חוקיות וטכניות. עם זאת, המשטר מבקש גם לנצל את המרחב הוירטואלי לקידום רעיונותיו ויעדיו. המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, אשר הזהיר שוב ושוב מהסכנות הטמונות באינטרנט, עושה בעצמו שימוש תדיר ברשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק וטוויטר. לפני מספר שנים הוא אף פסק כי אין מניעה לגלוש בפייסבוק כל עוד לא נעשה ברשת שימוש למטרות שאינן ראויות, כגון: הפצת שחיתות מוסרית, פרסום שקרים או תכנים פסולים וחיזוק אויבי האסלאם.

איש דת איראני מתכתב עם גולשים

מאז בחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן בקיץ 2013 חל שינוי במדיניות הממשל ביחס לרשתות החברתיות. השינוי ניכר הן בהגברת נוכחותם של בכירי הממשלה ברשתות הן בתמיכתם הפומבית בהסרת המגבלות החוקיות על פעילותן. חסימת הרשתות החברתיות נותרה, עם זאת, בעינה, ו"הועדה לקביעת קריטריונים פליליים" האחראית למדיניות סינון אתרי אינטרנט וחסימתם אף הודיעה על כוונתה לחסום שירותים נוספים כמו וייבר ואינסטגרם. אנשי דת בכירים ממשיכים להביע את דאגתם מהשימוש הגובר באינטרנט וברשתות החברתיות, בעיקר בקרב צעירים, וכמה מאנשי הדת השמרנים פסקו כי השימוש בטכנולוגיית הדור השלישי עלול לפגוע במוסר ולכן מנוגד להלכה האסלאמית.

עם זאת, תלמידי דת ואנשי דת ממשיכים להשתמש בטכנולוגיות החדשות ואף מבקשים לנצלן לקידום ערכי האסלאם והמהפכה. כך, למשל, החלו אנשי דת בכירים בשנים האחרונות להשתמש באינטרנט להעברה מקוונת של שיעורי דת לגולשים באיראן ומחוצה לה. איש הדת השמרני הבכיר, איתואללה אבראהים אמיני, השיק שירות ייעוץ דתי באמצעות שימוש בתוכנת מסנג'ר, ואנשי דת בכירים מתכתבים עם גולשים בפייסבוק ובפורומים בנושאים הקשורים להלכה, לפוליטיקה ולתפקיד אנשי הדת בחיי הצעירים. במקביל השיקו תלמידי דת וחכמי דת בלוגים והם נוכחים באופן גובר ברשתות החברתיות.

המגבלות החדשות על תלמידי הדת שהוכרזו לאחרונה מעידות כי אנשי דת סבורים שהשפעותיהן המזיקות של הרשתות החברתיות עולות על יתרונותיהן. ספק רב, עם זאת, אם יהיה בידי הממסד הדתי לבלום את רוח התקופה. אם בעבר שימשו הרשתות החברתיות בעיקר צעירים משכילים המשתייכים למעמד הביניים העירוני, הרי שכיום הן נמצאות בשימוש גובר גם בקרב מגזרים נוספים בחברה האיראנית. "פייסבוק כבר אינה בית-קפה אלא רחוב", במילותיו של אחד מתלמידי הדת בקום. נראה, איפוא, שגם עתיד השימוש בטכנולוגיות החדשות יוכרע בסופו של דבר על-ידי רצון הציבור האיראני ולא באמצעות חוקים ותקנות.

 
שתף מאמר זה