Below are share buttons

מחלוקת דתית במאוריטניה על האביב הערבי

האביב הערבי הגיע גם למאוריטניה: מחלוקת הלכתית בין הדור הותיק והדור הצעיר בממסד הדתי סביב גל המהפכות במדינות ערב מאיימת לשבור את מסורת ההלכה בשירות השלטון במאוריטניה, ועלולה לערער את מעמדו של השליט.

 

בחודש שעבר הצית חמדאן אולד-טהא, המזכיר הכללי של איגוד העולמא המאוריטני, ויכוח דתי במדינה בנוגע למהפכות הרחוב במדינות ערב, אותן הוא תיאר כ"תוהו ובוהו מגוחך". הוא כינה את מי שמעורר את המהפכה ברחוב כ"ח'ארג'י", פורש, שאין דבר בינו לבין האסלאם. לטענתו, הבטחון הוא מעל הכל והמוחים רק מסכנים את הבטחון הציבורי. לפיכך, הציות למפקד ההפיכה הצבאית, במידה והיא מסתיימת בהצלחה, הוא חובה, מאחר והוא הופך לשליט. טהא ביסס את טיעונו על כך שבמהלך ההיסטוריה, חכמי הלכה שעמדו לצד המשטר הוכיחו עצמם כבעלי השפעה וכיותר מועילים לאסלאם ולמוסלמים מאשר מבקרי השלטון.

ככל הנראה, דבריו של אולד-טהא באו בתגובה לפסק הלכה שהוצא ב-18 בינואר על ידי חכם הלכה צעיר בשם מוחמד חסן אולד-דאו, המשמש כמנהל "מרכז ההכשרה של חכמי ההלכה", במסגרתו תיאר את קורבנות המהפכות כ"שהידים". לדבריו, "נחישות ואמונה הם בין התנאים החשובים ביותר להקרבה עבור החירות ולהשגת מטרות ולכן, מי שיושב בביתו ומחכה לאוהל החירות שיוקם כדי שיוכלו ליהנות מהצל הוא בעל רצון חלש ואינו מעריך את ערך החירות". אולד-דאו תיאר את אלו המטילים ספק באפשרות של גרימת שינוי באמצעות מהפכות כאדישים המנסים לערער את החזית הפנימית באמצעות הפצת רעיונות מוטים בניסיון לשמר את הסטטוס קוו.

בעקבות המחלוקת הדתית הזאת הזהיר נשיא מאוריטניה, מוחמד אולד עבד אל-עזיז, את חכמי ההלכה "משימוש במסגדים לצרכים פוליטיים". ואכן, חילוקי הדעות הללו בין חכמי ההלכה במאוריטניה בנוגע להכשר ההלכתי-דתי למהפכות בעולם הערבי בכלל ובמאוריטניה בפרט משקפים את הבדלי ההשקפות בינם ואת השימוש שהם עושים בהלכה לצרכים פוליטיים. מצד אחד, חמדאן אולד-טהא, הנמצא בשנות השבעים לחייו, אסר על מהפכות בהתבסס על "פקה א-סלטאן" של אל-מוארדי (נפטר בשנת 1058), אשר תיאר הפיכות כנגד השליט במאה ה-11 כבלתי חוקיות. מצד שני, מוחמד חסן אולד-דאו הצעיר בחר להעניק הכשר למהפכות הללו מתוך רצון לתת מענה לנסיבות המשתנות בעולם הערבי ובמאוריטניה.

אולם, למחלוקת זו משמעות מיוחדת במאוריטניה, מדינה למודת הפיכות צבאיות. מן הראוי לציין כי נשיאה הנוכחי של מאוריטניה, מוחמד אולד עבד אל-עזיז, אמנם ניצח בבחירות לנשיאות המדינה שהתקיימו ב-19 ביולי 2009, אולם שנה קודם לכן הוא עצמו הדיח את השלטון הקודם בהפיכה צבאית. נוסף על כך, גל המחאות בעולם הערבי לא פסח על מאוריטניה. ב-17 בינואר 2011 הצית את עצמו יעקוב אולד-דאוד ליד ארמון הנשיאות במחאה על מדיניות הנשיא, ושבוע לאחר מכן יצאו מאות אנשים לרחובות הבירה, נואקשוט, במחאה צנועה יחסית נגד מדיניות השלטון.

במאוריטניה, בה נודעים חכמי ההלכה כאנשי חצר של השלטונות וכעושי דברם, מהווה פסק ההלכה של מוחמד חסן אולד-דאו מעשה חלוצי ונועז הסוטה מהנורמה המקובלת. לפיכך, מחלוקת זו אף עשויה להכריע האם מוחמד אולד עבד אל-עזיז ימשיך לשמש כנשיא המדינה לאורך זמן או שמא יודח מהשלטון בעתיד, ושלא כהרגלה של מאוריטניה – באמצעות מהפכת רחוב, אשר קיבלה הכשר מאחד מחכמי ההלכה המובילים במדינה.

 


ד"ר משה טרדמן הוא מנהל ומייסד גרין קומפס ריסרץ', ארגון העוסק באיכות הסביבה בעולם הערבי והמוסלמי ובאסלאם ואיכות הסביבה. הוא עמית מחקר במרכז עזרי לחקר המפרץ ומרצה מן החוץ בתכנית ליישוב סכסוכים באוניברסיטת בן גוריון.

משה טרדימן
לדף האישי
 

בחודש שעבר הצית חמדאן אולד-טהא, המזכיר הכללי של איגוד העולמא המאוריטני, ויכוח דתי במדינה בנוגע למהפכות הרחוב במדינות ערב, אותן הוא תיאר כ"תוהו ובוהו מגוחך". הוא כינה את מי שמעורר את המהפכה ברחוב כ"ח'ארג'י", פורש, שאין דבר בינו לבין האסלאם. לטענתו, הבטחון הוא מעל הכל והמוחים רק מסכנים את הבטחון הציבורי. לפיכך, הציות למפקד ההפיכה הצבאית, במידה והיא מסתיימת בהצלחה, הוא חובה, מאחר והוא הופך לשליט. טהא ביסס את טיעונו על כך שבמהלך ההיסטוריה, חכמי הלכה שעמדו לצד המשטר הוכיחו עצמם כבעלי השפעה וכיותר מועילים לאסלאם ולמוסלמים מאשר מבקרי השלטון.

ככל הנראה, דבריו של אולד-טהא באו בתגובה לפסק הלכה שהוצא ב-18 בינואר על ידי חכם הלכה צעיר בשם מוחמד חסן אולד-דאו, המשמש כמנהל "מרכז ההכשרה של חכמי ההלכה", במסגרתו תיאר את קורבנות המהפכות כ"שהידים". לדבריו, "נחישות ואמונה הם בין התנאים החשובים ביותר להקרבה עבור החירות ולהשגת מטרות ולכן, מי שיושב בביתו ומחכה לאוהל החירות שיוקם כדי שיוכלו ליהנות מהצל הוא בעל רצון חלש ואינו מעריך את ערך החירות". אולד-דאו תיאר את אלו המטילים ספק באפשרות של גרימת שינוי באמצעות מהפכות כאדישים המנסים לערער את החזית הפנימית באמצעות הפצת רעיונות מוטים בניסיון לשמר את הסטטוס קוו.

בעקבות המחלוקת הדתית הזאת הזהיר נשיא מאוריטניה, מוחמד אולד עבד אל-עזיז, את חכמי ההלכה "משימוש במסגדים לצרכים פוליטיים". ואכן, חילוקי הדעות הללו בין חכמי ההלכה במאוריטניה בנוגע להכשר ההלכתי-דתי למהפכות בעולם הערבי בכלל ובמאוריטניה בפרט משקפים את הבדלי ההשקפות בינם ואת השימוש שהם עושים בהלכה לצרכים פוליטיים. מצד אחד, חמדאן אולד-טהא, הנמצא בשנות השבעים לחייו, אסר על מהפכות בהתבסס על "פקה א-סלטאן" של אל-מוארדי (נפטר בשנת 1058), אשר תיאר הפיכות כנגד השליט במאה ה-11 כבלתי חוקיות. מצד שני, מוחמד חסן אולד-דאו הצעיר בחר להעניק הכשר למהפכות הללו מתוך רצון לתת מענה לנסיבות המשתנות בעולם הערבי ובמאוריטניה.

אולם, למחלוקת זו משמעות מיוחדת במאוריטניה, מדינה למודת הפיכות צבאיות. מן הראוי לציין כי נשיאה הנוכחי של מאוריטניה, מוחמד אולד עבד אל-עזיז, אמנם ניצח בבחירות לנשיאות המדינה שהתקיימו ב-19 ביולי 2009, אולם שנה קודם לכן הוא עצמו הדיח את השלטון הקודם בהפיכה צבאית. נוסף על כך, גל המחאות בעולם הערבי לא פסח על מאוריטניה. ב-17 בינואר 2011 הצית את עצמו יעקוב אולד-דאוד ליד ארמון הנשיאות במחאה על מדיניות הנשיא, ושבוע לאחר מכן יצאו מאות אנשים לרחובות הבירה, נואקשוט, במחאה צנועה יחסית נגד מדיניות השלטון.

במאוריטניה, בה נודעים חכמי ההלכה כאנשי חצר של השלטונות וכעושי דברם, מהווה פסק ההלכה של מוחמד חסן אולד-דאו מעשה חלוצי ונועז הסוטה מהנורמה המקובלת. לפיכך, מחלוקת זו אף עשויה להכריע האם מוחמד אולד עבד אל-עזיז ימשיך לשמש כנשיא המדינה לאורך זמן או שמא יודח מהשלטון בעתיד, ושלא כהרגלה של מאוריטניה – באמצעות מהפכת רחוב, אשר קיבלה הכשר מאחד מחכמי ההלכה המובילים במדינה.

 


ד"ר משה טרדמן הוא מנהל ומייסד גרין קומפס ריסרץ', ארגון העוסק באיכות הסביבה בעולם הערבי והמוסלמי ובאסלאם ואיכות הסביבה. הוא עמית מחקר במרכז עזרי לחקר המפרץ ומרצה מן החוץ בתכנית ליישוב סכסוכים באוניברסיטת בן גוריון.

Below are share buttons

קוראים יקרים
פורום החשיבה האזורית הוא ארגון ללא מטרות רווח
אנו יודעים כי גם אלה אינם ימים קלים עבורכם, וכי לא קל למצוא את הפניות התומכות בעבודתנו.

בין אם תוכלו לתמוך בנו כלכלית ובין אם פשוט להקדיש לנו את הזמן ותשומת הלב בקריאה – אנו אסירי תודה.

לקריאה ותמיכה