אנדרו טייט בבוקרשט, 2023. צילום: רויטרס
אנדרו טייט יוצא מחקירה בבוקרשט, רומניה, אפריל 2023
Below are share buttons

עריצות האסלאם והמקרה המוזר של אנדרו טייט

איך הפך גבר מיזוגן, מתאגרף לשעבר המואשם בסחר בבני אדם ובאונס נשים, איש שלרגע לא היסס להתחיל ריב אינטרנטי ילדותי ביותר עם גרטה טונברג ולהתרברב במספר המכוניות שיש לו, למושא הערצה עבור מספר לא־מבוטל של גברים ונערים מוסלמים ברחבי העולם?

אתחיל את המאמר הזה בווידוי. אני כותבת שורות אלה בזמן שהבטן שלי מתהפכת ואני נתקפת חלחלה אחרי שקראתי מספר מאמרים העוסקים באיש שתמונתו יכולה להתנוסס במילון ליד המושג "גבריות רעילה", הלא הוא אנדרו טייט. הרבה נאמר עליו, בעדו ונגדו. הוא עורר את זעמן של נשים ברחבי העולם בעקבות אמירות מיזוגיניות והצדקת אלימות מינית נגד נשים, השפלה של נשים ושל להט"בים, ולאחרונה הוא נעצר עם אחיו ברומניה באשמת סחר בבני אדם ואונס. נראה שמה שהוביל למעצרו הוא ההתכתשות הפומבית במדיה החברתית עם הפעילה למען האקלים גרטה טונברג. טייט צילם וידאו במסגרת ההתכתשות, וקופסת פיצה שהייתה על שולחנו הסגירה את מיקומו לרשויות ברומניה שעצרו אותו ואת אחיו לאחר שהואשמו בכמה עבירות מין ועבירות סחר בבני אדם. אירוע זה יכול להעיד על רמת האינטליגנציה של טייט, אך בעיקר הוא מעיד על רמת שחצנותו.

למרות חוסר החיבה שלי לטייט, צריך עדיין לזכור שהוא משפיען בעל מיליוני עוקבים (על אף שחשבונותיו בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם נחסמו בשל התבטאויותיו המיזוגיניות), והציוצים והסרטונים שלו מקבלים מיליוני צפיות. הוא היה אחד משלושת הערכים הכי מחופשים בגוגל בשנת 2022, וסרטונים עם האשטאג הנושא את שמו של טייט קיבלו 12.7 מיליארד צפיות. טייט משתמש בשפה גסה ופשוטה מאוד ונראה שתכניו מקבלים מיליוני צפיות בקרב בני נוער, דבר שאכן מעורר דאגה. לאחרונה מתנהל דיון בבתי הספר באנגליה לגבי כיצד יש לדבר עם בני נוער עליו וכיצד לחנך במיוחד נערים להתמודד עם התופעה שהיא אנדרו טייט או עם מיזוגיניה באופן כללי. כחודשיים לפני מעצרו המתוקשר ברומניה הכריז טייט על התאסלמותו, עניין שכדאי ואפילו צריך לעמוד עליו לרגע. למרות דעותיו הימניות באופן מובהק, טייט מדבר בעיקר לבני נוער לא־לבנים הבאים מרקע של הגירה, במיוחד מוסלמים. הצלחתו בקרב בני נוער לא־לבנים כנראה נובעת מכך שנערים אלה גדלים בלי לראות יותר מדי דוגמאות של "הצלחה" של גברים מוסלמים או כהי עור, ולכן ההצלחה של טייט שנמדדת בעושר שלו ובמספר המכוניות שלו, גורמת לו להיראות כמודל חיקוי עבור בני נוער. 

איך הפך גבר מיזוגן, מתאגרף לשעבר המואשם בסחר בבני אדם ובאונס נשים, איש שלרגע לא היסס להתחיל ריב אינטרנטי ילדותי ביותר עם גרטה טונברג ולהתרברב במספר המכוניות שיש לו, למושא הערצה עבור מספר לא־מבוטל של גברים ונערים מוסלמים ברחבי העולם? זוהי שאלה שבעיניי מי שצריך לענות עליה בין היתר הם מנהיגי האסלאם במערב. כאמור, אנדרו טייט הוא אדם בעל דעות ימניות מובהקות (אם כל המיזוגיניה וההומופוביה לא מספיקה, אז הוא גם תומך נלהב של טראמפ). מה יכול להוביל אדם תומך בטראמפ להתאסלם?

אמנם תפיסת האסלאם כדת חשוכה ואלימה נועדה להשפיל אותה בהשוואה למערב, אך אותה התפיסה בדיוק היא גם שהובילה את אנדרו טייט – משפיען ודמות נערצת ברשתות שנאשם בסחר בבני אדם ובאונס נשים – להתאסלם

לפי מאמרו של חוסיין אל־ואדעי שפורסם באתר דרג' ב־9.1.2023, התשובה לשאלה זאת נעוצה בתפיסתו המעוותת של טייט את האסלאם המושפעת מגזענות מערבית כלפי מוסלמים. לפי כותב המאמר, טייט סבור כי האסלאם היא דת המאמינה בעליונותם של גברים על נשים, ובזה שנשים מחויבות להיות כנועות לגברים, וגם שהאסלאם היא דת חזקה ולוחמנית שאינה מביעה כל חמלה כלפי המתנגדים לה (לפני שהתאסלם הוא הטיף לנוצרים לאמץ מהלוחמנות הזו). שרפת הקוראן שהתרחשה בשבועות האחרונים בידי פעילי ימין קיצוני בשוודיה, בהולנד ובדנמרק הציתה מחדש את הדיון על אסלאמופוביה באירופה. מדוע עצם התאסלמותו של אנדרו טייט היא בעיניי פעולה אסלאמופובית?

במאמר שפורסם באל־ערבי אל־ג'דיד ב־2.2.2023, הכותב מוחמד בניס טוען כי המשטרים העריצים בעולם הערבי (המוסלמי ברובו) ממשיכים לשכפל את העריצות שלהם במסגדים באירופה כי הדת היא הגורם המייצר את העריצות ונותן לה גושפנקה. לטענתו האימאמים שנולדו במדינות עריצות ולאחר מכן עברו לאירופה, ממשיכים לחזק את העריצות של המדינות שמהן באו על ידי עיצוב והשפעה על דעת הקהל המוסלמית. מסגדים אלה, שנמצאים באירופה אך מייצגים או שהם תוצר של משטרים ערביים דיקטטוריים, ממשיכים לדחוק החוצה כל ניסיון לייצר "אסלאם חדש" בעולם המערבי, המתבטא במסגדים פתוחים יותר, בתמיכה בחירויות הפרט ובניסיון לשלב בין האסלאם לחיי היומיום. הזרם השמרני של אסלאם ממשיך להיות המיינסטרים של הדת ולייצג אותה, מה שדוחק החוצה סוגים אחרים של אסלאם הנותנים מקום במרכז הבמה לקבוצות מוחלשות כמו נשים ולהט"בים. 

לטענתו של כותב המאמר בניס, השתלטותו של האסלאם הפוליטי המחבר בין שלטון ודת ומייצג את הדיקטטורות הערביות במסגדים באירופה מזין למעשה את האסלאמופוביה במערב. בעיניי, אמירה זו מריחה קצת כמו האשמת הקורבן כי היא מאשימה את המוסלמים באסלאמופוביה. אין ספק כי הימין הקיצוני ניזון משנאה למהגרים, במיוחד מהגרים מוסלמים. יסודותיה של האסלאמופוביה נטועים בגזענות ובסירוב של העולם המערבי, ושל הימין הקיצוני בפרט, לראות באסלאם דת מגוונת בעלת זרמים רבים ובחוסר היכולת להפריד בין האמונה האישית של מוסלמים לאידאולוגיה פוליטית (כלומר, אם אתה מוסלמי אתה בהכרח טרוריסט). אך אני טוענת שלתפיסה זו אחראים בעיקר אסלאמופובים וגזענים בימין לצד מנהיגי דת מוסלמים קיצוניים המזינים את האסלאמופוביה (ולא רק מנהיגי הדת כפי שמשתמע ממאמרו של בליס). בעולם המוסלמי מתקיים דיון ערני על הדת (ועל המדינה), על חופש הפרט ועל פמיניזם. דיון זה מתקיים ללא קשר לעולם המערבי ולמה שקורה באירופה. 

מה לכל זה ולאנדרו טייט? אומנם התפיסות האסלאמופוביות לגבי האסלאם כדת לוחמנית שאינה סובלנית ואפילו חשוכה ואלימה נועדו כדי להשפיל ולגנות את האסלאם בהשוואה למערב, אך אותן תפיסות בדיוק הן שהובילו את טייט להתאסלם. אנדרו טייט ניזון מהמדיה המערבית ומהתפיסה שלה לגבי האסלאם ומכמה אנשי דת מוסלמים שהם לא פחות מיזוגיניים ממנו. עצם התפיסה של האסלאם ושל מוסלמים כמקשה אחת, כדת שהיא אלימה, לוחמנית ומעודדת טרור, היא תפיסה אסלאמופובית, וזאת משום שהיא אינה רואה שום הבדל בין זרמים שונים באסלאם, בין אסלאם פוליטי ללא־פוליטי, בין אנשים בעלי רמות שונות של אדיקות, של אמונות ושל הלכי רוח מגוונים. במקום מסוים, ואולי בנקודה זו אני מסכימה עם כותב המאמר, נראה כי משטרי העריצות וגם האסלאמופובים במערב משתמשים בדת – כל אחד בדרכו – כדי שהיא תשרת את האינטרסים ההפוכים שלהם. הדמיון בין האסלאם התוקפני, המיזוגיני והאלים לדעותיו הימניות של אנדרו טייט (ששוב, הוא תומך נלהב של טראמפ) גדול מדי כדי להשאיר את הדיון ברמה של מזרח ומערב כי ימנים במזרח וימנים במערב דומים מאוד כיום בדעותיהם בנושאים של מגדר ושל חופש אישי.

אני מתנגדת לתפיסה השטחית שלפיה המערב הוא בהכרח נאור וטוב. תפיסה זו מוטעית לחלוטין בדיוק כמו התפיסה שהמזרח אלים ושלילי. בעולם שבו אנו חיים כיום, תומך נלהב של טראמפ יכול להתאסלם תוך כדי שהוא מנצל את הגזענות ואת חוסר השייכות שממנה גברים מוסלמים החיים במערב סובלים כדי לגייס לעצמו קבוצת אוהדים ומעריצים. אני מקווה שהוא יבלה שנים רבות בכלא אם אכן תוכח אשמתו בפשעים שבהם הוא מואשם, כי בסופו של דבר, אנדרו טייט מייצג חיבור מסוכן מאוד בין אידאולוגיות, ולא ניתן לפסוח עליו ולהתעלם ממנו. 

אתחיל את המאמר הזה בווידוי. אני כותבת שורות אלה בזמן שהבטן שלי מתהפכת ואני נתקפת חלחלה אחרי שקראתי מספר מאמרים העוסקים באיש שתמונתו יכולה להתנוסס במילון ליד המושג "גבריות רעילה", הלא הוא אנדרו טייט. הרבה נאמר עליו, בעדו ונגדו. הוא עורר את זעמן של נשים ברחבי העולם בעקבות אמירות מיזוגיניות והצדקת אלימות מינית נגד נשים, השפלה של נשים ושל להט"בים, ולאחרונה הוא נעצר עם אחיו ברומניה באשמת סחר בבני אדם ואונס. נראה שמה שהוביל למעצרו הוא ההתכתשות הפומבית במדיה החברתית עם הפעילה למען האקלים גרטה טונברג. טייט צילם וידאו במסגרת ההתכתשות, וקופסת פיצה שהייתה על שולחנו הסגירה את מיקומו לרשויות ברומניה שעצרו אותו ואת אחיו לאחר שהואשמו בכמה עבירות מין ועבירות סחר בבני אדם. אירוע זה יכול להעיד על רמת האינטליגנציה של טייט, אך בעיקר הוא מעיד על רמת שחצנותו.

למרות חוסר החיבה שלי לטייט, צריך עדיין לזכור שהוא משפיען בעל מיליוני עוקבים (על אף שחשבונותיו בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם נחסמו בשל התבטאויותיו המיזוגיניות), והציוצים והסרטונים שלו מקבלים מיליוני צפיות. הוא היה אחד משלושת הערכים הכי מחופשים בגוגל בשנת 2022, וסרטונים עם האשטאג הנושא את שמו של טייט קיבלו 12.7 מיליארד צפיות. טייט משתמש בשפה גסה ופשוטה מאוד ונראה שתכניו מקבלים מיליוני צפיות בקרב בני נוער, דבר שאכן מעורר דאגה. לאחרונה מתנהל דיון בבתי הספר באנגליה לגבי כיצד יש לדבר עם בני נוער עליו וכיצד לחנך במיוחד נערים להתמודד עם התופעה שהיא אנדרו טייט או עם מיזוגיניה באופן כללי. כחודשיים לפני מעצרו המתוקשר ברומניה הכריז טייט על התאסלמותו, עניין שכדאי ואפילו צריך לעמוד עליו לרגע. למרות דעותיו הימניות באופן מובהק, טייט מדבר בעיקר לבני נוער לא־לבנים הבאים מרקע של הגירה, במיוחד מוסלמים. הצלחתו בקרב בני נוער לא־לבנים כנראה נובעת מכך שנערים אלה גדלים בלי לראות יותר מדי דוגמאות של "הצלחה" של גברים מוסלמים או כהי עור, ולכן ההצלחה של טייט שנמדדת בעושר שלו ובמספר המכוניות שלו, גורמת לו להיראות כמודל חיקוי עבור בני נוער. 

איך הפך גבר מיזוגן, מתאגרף לשעבר המואשם בסחר בבני אדם ובאונס נשים, איש שלרגע לא היסס להתחיל ריב אינטרנטי ילדותי ביותר עם גרטה טונברג ולהתרברב במספר המכוניות שיש לו, למושא הערצה עבור מספר לא־מבוטל של גברים ונערים מוסלמים ברחבי העולם? זוהי שאלה שבעיניי מי שצריך לענות עליה בין היתר הם מנהיגי האסלאם במערב. כאמור, אנדרו טייט הוא אדם בעל דעות ימניות מובהקות (אם כל המיזוגיניה וההומופוביה לא מספיקה, אז הוא גם תומך נלהב של טראמפ). מה יכול להוביל אדם תומך בטראמפ להתאסלם?

אמנם תפיסת האסלאם כדת חשוכה ואלימה נועדה להשפיל אותה בהשוואה למערב, אך אותה התפיסה בדיוק היא גם שהובילה את אנדרו טייט – משפיען ודמות נערצת ברשתות שנאשם בסחר בבני אדם ובאונס נשים – להתאסלם

לפי מאמרו של חוסיין אל־ואדעי שפורסם באתר דרג' ב־9.1.2023, התשובה לשאלה זאת נעוצה בתפיסתו המעוותת של טייט את האסלאם המושפעת מגזענות מערבית כלפי מוסלמים. לפי כותב המאמר, טייט סבור כי האסלאם היא דת המאמינה בעליונותם של גברים על נשים, ובזה שנשים מחויבות להיות כנועות לגברים, וגם שהאסלאם היא דת חזקה ולוחמנית שאינה מביעה כל חמלה כלפי המתנגדים לה (לפני שהתאסלם הוא הטיף לנוצרים לאמץ מהלוחמנות הזו). שרפת הקוראן שהתרחשה בשבועות האחרונים בידי פעילי ימין קיצוני בשוודיה, בהולנד ובדנמרק הציתה מחדש את הדיון על אסלאמופוביה באירופה. מדוע עצם התאסלמותו של אנדרו טייט היא בעיניי פעולה אסלאמופובית?

במאמר שפורסם באל־ערבי אל־ג'דיד ב־2.2.2023, הכותב מוחמד בניס טוען כי המשטרים העריצים בעולם הערבי (המוסלמי ברובו) ממשיכים לשכפל את העריצות שלהם במסגדים באירופה כי הדת היא הגורם המייצר את העריצות ונותן לה גושפנקה. לטענתו האימאמים שנולדו במדינות עריצות ולאחר מכן עברו לאירופה, ממשיכים לחזק את העריצות של המדינות שמהן באו על ידי עיצוב והשפעה על דעת הקהל המוסלמית. מסגדים אלה, שנמצאים באירופה אך מייצגים או שהם תוצר של משטרים ערביים דיקטטוריים, ממשיכים לדחוק החוצה כל ניסיון לייצר "אסלאם חדש" בעולם המערבי, המתבטא במסגדים פתוחים יותר, בתמיכה בחירויות הפרט ובניסיון לשלב בין האסלאם לחיי היומיום. הזרם השמרני של אסלאם ממשיך להיות המיינסטרים של הדת ולייצג אותה, מה שדוחק החוצה סוגים אחרים של אסלאם הנותנים מקום במרכז הבמה לקבוצות מוחלשות כמו נשים ולהט"בים. 

לטענתו של כותב המאמר בניס, השתלטותו של האסלאם הפוליטי המחבר בין שלטון ודת ומייצג את הדיקטטורות הערביות במסגדים באירופה מזין למעשה את האסלאמופוביה במערב. בעיניי, אמירה זו מריחה קצת כמו האשמת הקורבן כי היא מאשימה את המוסלמים באסלאמופוביה. אין ספק כי הימין הקיצוני ניזון משנאה למהגרים, במיוחד מהגרים מוסלמים. יסודותיה של האסלאמופוביה נטועים בגזענות ובסירוב של העולם המערבי, ושל הימין הקיצוני בפרט, לראות באסלאם דת מגוונת בעלת זרמים רבים ובחוסר היכולת להפריד בין האמונה האישית של מוסלמים לאידאולוגיה פוליטית (כלומר, אם אתה מוסלמי אתה בהכרח טרוריסט). אך אני טוענת שלתפיסה זו אחראים בעיקר אסלאמופובים וגזענים בימין לצד מנהיגי דת מוסלמים קיצוניים המזינים את האסלאמופוביה (ולא רק מנהיגי הדת כפי שמשתמע ממאמרו של בליס). בעולם המוסלמי מתקיים דיון ערני על הדת (ועל המדינה), על חופש הפרט ועל פמיניזם. דיון זה מתקיים ללא קשר לעולם המערבי ולמה שקורה באירופה. 

מה לכל זה ולאנדרו טייט? אומנם התפיסות האסלאמופוביות לגבי האסלאם כדת לוחמנית שאינה סובלנית ואפילו חשוכה ואלימה נועדו כדי להשפיל ולגנות את האסלאם בהשוואה למערב, אך אותן תפיסות בדיוק הן שהובילו את טייט להתאסלם. אנדרו טייט ניזון מהמדיה המערבית ומהתפיסה שלה לגבי האסלאם ומכמה אנשי דת מוסלמים שהם לא פחות מיזוגיניים ממנו. עצם התפיסה של האסלאם ושל מוסלמים כמקשה אחת, כדת שהיא אלימה, לוחמנית ומעודדת טרור, היא תפיסה אסלאמופובית, וזאת משום שהיא אינה רואה שום הבדל בין זרמים שונים באסלאם, בין אסלאם פוליטי ללא־פוליטי, בין אנשים בעלי רמות שונות של אדיקות, של אמונות ושל הלכי רוח מגוונים. במקום מסוים, ואולי בנקודה זו אני מסכימה עם כותב המאמר, נראה כי משטרי העריצות וגם האסלאמופובים במערב משתמשים בדת – כל אחד בדרכו – כדי שהיא תשרת את האינטרסים ההפוכים שלהם. הדמיון בין האסלאם התוקפני, המיזוגיני והאלים לדעותיו הימניות של אנדרו טייט (ששוב, הוא תומך נלהב של טראמפ) גדול מדי כדי להשאיר את הדיון ברמה של מזרח ומערב כי ימנים במזרח וימנים במערב דומים מאוד כיום בדעותיהם בנושאים של מגדר ושל חופש אישי.

אני מתנגדת לתפיסה השטחית שלפיה המערב הוא בהכרח נאור וטוב. תפיסה זו מוטעית לחלוטין בדיוק כמו התפיסה שהמזרח אלים ושלילי. בעולם שבו אנו חיים כיום, תומך נלהב של טראמפ יכול להתאסלם תוך כדי שהוא מנצל את הגזענות ואת חוסר השייכות שממנה גברים מוסלמים החיים במערב סובלים כדי לגייס לעצמו קבוצת אוהדים ומעריצים. אני מקווה שהוא יבלה שנים רבות בכלא אם אכן תוכח אשמתו בפשעים שבהם הוא מואשם, כי בסופו של דבר, אנדרו טייט מייצג חיבור מסוכן מאוד בין אידאולוגיות, ולא ניתן לפסוח עליו ולהתעלם ממנו. 

Below are share buttons

קוראים יקרים
פורום החשיבה האזורית הוא ארגון ללא מטרות רווח
אנו יודעים כי גם אלה אינם ימים קלים עבורכם, וכי לא קל למצוא את הפניות התומכות בעבודתנו.

בין אם תוכלו לתמוך בנו כלכלית ובין אם פשוט להקדיש לנו את הזמן ותשומת הלב בקריאה – אנו אסירי תודה.

לקריאה ותמיכה