כל הטוב שחאשוקג'י כבר לא ייהנה ממנו
מתוך חשבון אינסטגרם של משתמשים סעודים (צילום מסך)
Below are share buttons

כל הטוב שחאשוקג'י כבר לא ייהנה ממנו

איך הפכה סעודיה לבירת התרבות הליברלית של העולם הערבי, עם סצנת מוזיקה אלקטרונית שוקקת, תעשיית קולנוע משגשגת ושאר אמנויות ופעילויות? מה החלק של הדיכוי הארוך השנים ברנסנס הנוכחי ואיך כל זה משתלב בחזון של השליט בפועל מוחמד בן סלמאן הדכאן

בדצמבר 2019 נאספו יותר מ־400 אלף סעודים ואנשים ממקומות אחרים ברחבי העולם בריאד לפסטיבל המוזיקה האלקטרונית הראשון בערב הסעודית. בפסטיבל הוקמו חמש במות להופעות, תקליטנים מכל העולם השמיעו מוזיקה מגוונת, ו"משבצות" רבות נשמרו למוזיקאים סעודים. סצנת המוזיקה האלקטרונית בערב הסעודית מתפתחת מתחת לרדאר כבר שני עשורים, ובפסטיבל מידל ביסט קיבלה בפעם הראשונה במה רשמית. התקליטן הסעודי דזרט פיש מסביר שחדשנות אומנותית טבועה בצעירי הממלכה, אך "עכשיו האומנים מקבלים את המצע ואישור מהממשלה לבטא את עצמם״.
כיצד נעשתה המדינה השמרנית ביותר במזרח התיכון למארחת הפסטיבל הגדול והנועז ביותר באזור?
אפשר למצוא את שורשי התופעה הבלתי צפויה הזאת בהתפתחויות כלכליות. הכלכלה הסעודית מחפשת גיוון ומנסה להשתחרר מההסתמכות על ייצוא הנפט בלבד, ויורש העצר (והשליט בפועל) מוחמד בן סלמאן (מב"ס) נוקט צעדים לפתיחת הממלכה להשקעות, לתיירות ולשותפויות חינוכיות ועסקיות עם גופים זרים.
תופעה זו גם קשורה קשר הדוק לשינויים חברתיים ותרבותיים המתרחשים ברחבי הממלכה: חלק מהשינויים האלה מתרחשים ביוזמת ההנהגה ובעידודה, במאמץ ליצור סביבה מושכת יותר לשותפים הזרים (קרי המערביים). הממשלה מוציאה מיליארדים על בידור לסוגיו – ספורט, אומנויות, מרוצי מכוניות, מסעדות יקרות, הופעות מוזיקליות – כדי למשוך תיירים ולהציג כלפי חוץ תמונה של חברה משגשגת, חדשנית ויציבה. במסגרת זו הכריז יורש העצר ב־2018 על הקמת משרד התרבות הראשון במדינה, והפך את האומנויות לחלק מרכזי מ״חזון 2030" האסטרטגי שלו לסיום התלות בנפט.
כאמור, התופעות החברתיות החדשות והזירות האומנותיות הפורחות האלה אינן חדשות כל כך, אלא תופעות שהתפתחו עד כה במחתרת, וסוף־סוף מקבלות אישור לצאת למרחב הציבורי, ואפילו זוכות בתמיכה ובמימון מגופים ממשלתיים. סצנות של מוזיקה, אומנות ויזמות, ומרחבים משותפים לנשים וגברים שנחשבו בעבר לאיום על החברה והמסורת הסעודית, צוברות היום ערך במדינה המנסה לרכוש לעצמה מוניטין בין־לאומי חדש. ואכן, השילוב בין שינוי מדיניות מלמעלה, להתפתחות תנועות פופוליסטיות מלמטה, יוצר סביבה תרבותית מהפכנית.
ב־2018 הסתיים תוקפו איסור בן 35 שנה על פעילות בתי קולנוע בערב הסעודית. יתר על כך, הקולנוע הוא אחד התחומים העיקריים שממשלת סעודיה מעוניינת לטפח, בין השאר, בעזרת הקמת מועצת הקולנוע הסעודית, שמטרתה לתמוך ביוצרי קולנוע סעודיים ובשותפויות בין־לאומיות. יוזמה ממשלתית זו משתפת פעולה עם ההתפתחות האורגנית של התחום מלמטה למעלה, עם במאים כמו מחמוד סבאג, המציגים פרשנות ביקורתית על המבנים הפוליטיים והחברתיים בממלכה.
סבאג זכה לפתע לבמה ולתשומת לב בתוך בממלכה, אחרי שכמה סרטים וסדרות שלו לא אושרו לצפייה במדינה. באחד מסרטיו, "אַמְרָה והנישואים השניים", סבאג עוסק בסוגיות משפחתיות ומבקר את התרבות השוביניסטית והפטריארכלית, ואף צוחק במפורש ובאומץ על הממסד הפוליגמי. "יש לי רגשות מעורבים בעניין הלאומנות… אבל אני מאמין בקהילה, אני מאמין בצעירים הסעודים ואני רוצה לייצג אותם״, מציין סבאג, ובמקום לנזוף בו או להעניש אותו, הוא מונה למנהל הפסטיבל הסרטים הבין־לאומי הראשון בסעודיה, פסטיבל ים סוף.
נשים בראש
במקרים רבים נשים הן המובילות את הזירות האומנותיות החדשות, ואגב כך נוכחותן במרחב הציבורי נעשית מקובלת ורצויה יותר ויותר, וגם תופעה המשפיעה על הדימוי המתקדם של הממלכה. את מועצת האומנות הסעודית מנהלת הנסיכה ג'ואהר בנת מג'יד בן עבדלעזיז, והיא מארגנת פרויקטים כמו התערוכה החדשה 21,39, המציגה יצירות אומנות מודרניות העוסקות בהשפעת שינויי האקלים על האזור. הנסיכה חיפה אל־פייסל הקימה את הארגון אמנות מורשת ומנהלת אותו היום עם הנסיכה ג'וואהר ועם עוד שתי נסיכות. הארגון הזה מקשר בין אופנה, עיצוב וחדשנות לבין לבוש ויצירה מסורתית, ומעסיק מאות נשים במשרה מלאה.
נשים רבות נוספות מנהיגות תנועות אומנותיות חדשות. מאהה מאלו הייתה האישה הראשונה שהציגה את יצירתה בפומבי בג'דה. בתערוכה ושמה "אוכל למחשבה", הוצגו קלטות של דרשות אסלאמיות על מגשי בישול – ביטוי לאופנים שבהם הממסד הדתי "מאכיל" את החברה ברעיונותיו. בפרויקט הסיפור האחר אוספת פטימה אל־בנאווי סיפורים יום־יומיים מאנשים ברחבי ג'דה והופכת אותם למופע פרפורמנס. כמו כן, האחיות בסמה ונורה בוזו מובילות את שבוע העיצוב הסעודי, שבו אומנים בין־לאומיים מציגים במרחב שאינו מחייב נשים לכסות את הגופן או את שיערן. ״אני כבר לא מזהה את העיר״, דיווחה אומנית מקומית מריאד בעילום שם. ״דברים משתנים בקצב כל כך מהיר, על בסיס שבועי. כל הזמן יש משהו אחר שפתאום משוחרר החוצה״.
שיתוף פעולה עם גופים זרים עוזר ליזמים סעודים לקדם את הפעילות שלהם בממלכה, על פי חזונו של מוחמד בן סלמאן. למשל, הקולקטיב קצה ערביה, "קהילה שברירית אך אמיצה של אומנים, הפועלת כמראה לקהל מקומי מתלהב יותר ויותר", שהוא שותפות בין אומנים בריטים ואומנים סעודים, שסיירו באירופה בפעם הראשונה לפני שהציגו את עבודתם בממלכה, ו־desertX alUla – גוף המארגן פסטיבלים ופרויקטים של אומנות חזותית הבוחנים מוטיבים של מדבר וחיים בחצי האי, בעמק אל־אולה. ארגון זה הוקם על ידי אומנים סעודים, מצרים ואמראתיים ובשיתוף קולקטיב דני, והציג בפעם הראשונה ב־Coachella בקליפורניה בשנת 2017, לפני שבנה והציג מייצגים מפלצתיים בעמק עצמו. אכן, כדי למשוך תשומת לב חיובית מהמערב, ממשלת ערב הסעודית מעדיפה להשקיע בפרויקטים שכבר הוכיחו את עצמם מחוצה לה.
מגמות אלו ניכרות גם בתופעה של בתי קפה מעורבים, רבים מהם התחילו להתיר לנשים ולגברים לעבוד ולסעוד יחד באופן לא רשמי עוד לפני שהמדינה התירה זאת בחוק בדצמבר 2019. מרחבים אלו נהפכו למוקדי מחשבה ויצירתיות והולידו שיתופי פעולה בין יזמים ויזמיות. בבתי הקפה האלה יושבים בעיקר צעירים – יותר משני שליש מאוכלוסיית הממלכה הם בני פחות מ־30, רבע מהם מובטלים ומשועממים. תופעה זו מלווה גם בהתעניינות באוכל אורגני, בטבעונות, ובסחר הוגן, בערבי מוזיקה ושירה ובתמיכה באומנים מקומיים. אישור רשמי לישיבה המעורבת הגיע רק לפני כמה חודשים, והדגים שוב את תופעת התמיכה הממשלתית בתנועה שכבר החלה.
יש גבול לחופש
חשוב לציין שלא כל ההגבלות בוטלו. עם פתיחת מקומות להשמעת מוזיקה ולהצגת אומנות ושחרור המגבלות על תנועת הנשים, צעירים רבים מבטאים את החופש שזכו לו בדרכים שאינן מתקבלות בברכה תמיד. אסאייל סלאי, למשל, הפיקה סרטון ראפ ושמו ״בִּנת מכּה״, ובו הציגה את גאוות העיר הקדושה וגם בית קפה מעורב. הסרטון היה פופולרי מאוד, אך היוצרת נעצרה בטענה שהיא מביישת את שמה של מכה. כמו כן, לאחר פרסומו הסירה הממשלה את סרטון הראפ של "ליסה" שחגג את החוק החדש המרשה לנשים לנהוג, אם כי אחרי שזכה לתשומת לב חיובית בקהילה הבין־לאומית, קיבל הסרטון הזה אישור להישאר ברשת.
ההתקדמות החברתית והתרבותית המדהימה הזאת מלווה גם בצבירת כוח של מב"ס ובהגבלות קשות על ההתנגדות לשלטון ולמנגנוניו. המדינה אומנם מקדמת ומעודדת את היצירתיות המשרתת את המוניטין הלאומי, אולם יצירתיות מחשבתית פוליטית העוסקת בהפרות זכויות אדם של השלטון, בחוסר ביכולת של האזרחים להשתתף בקביעת מדיניות, או בשליט עצמו – מושתקת באלימות יתר. רצח העיתונאי הביקורתי ג'מאל חאשוקג'י בטורקיה הוא רק דוגמה אחת להתעללות במאות המתנגדים הנמצאים בכלא בערב הסעודית בלא משפט הוגן, מעונים ולפעמים אף נרצחים. משקיעים זרים המחפשים הזדמנויות בממלכה צריכים להבחין גם בחלקים האפלים יותר של המציאות המשתנה הזאת.
בדצמבר 2019 נאספו יותר מ־400 אלף סעודים ואנשים ממקומות אחרים ברחבי העולם בריאד לפסטיבל המוזיקה האלקטרונית הראשון בערב הסעודית. בפסטיבל הוקמו חמש במות להופעות, תקליטנים מכל העולם השמיעו מוזיקה מגוונת, ו"משבצות" רבות נשמרו למוזיקאים סעודים. סצנת המוזיקה האלקטרונית בערב הסעודית מתפתחת מתחת לרדאר כבר שני עשורים, ובפסטיבל מידל ביסט קיבלה בפעם הראשונה במה רשמית. התקליטן הסעודי דזרט פיש מסביר שחדשנות אומנותית טבועה בצעירי הממלכה, אך "עכשיו האומנים מקבלים את המצע ואישור מהממשלה לבטא את עצמם״.
כיצד נעשתה המדינה השמרנית ביותר במזרח התיכון למארחת הפסטיבל הגדול והנועז ביותר באזור?
אפשר למצוא את שורשי התופעה הבלתי צפויה הזאת בהתפתחויות כלכליות. הכלכלה הסעודית מחפשת גיוון ומנסה להשתחרר מההסתמכות על ייצוא הנפט בלבד, ויורש העצר (והשליט בפועל) מוחמד בן סלמאן (מב"ס) נוקט צעדים לפתיחת הממלכה להשקעות, לתיירות ולשותפויות חינוכיות ועסקיות עם גופים זרים.
תופעה זו גם קשורה קשר הדוק לשינויים חברתיים ותרבותיים המתרחשים ברחבי הממלכה: חלק מהשינויים האלה מתרחשים ביוזמת ההנהגה ובעידודה, במאמץ ליצור סביבה מושכת יותר לשותפים הזרים (קרי המערביים). הממשלה מוציאה מיליארדים על בידור לסוגיו – ספורט, אומנויות, מרוצי מכוניות, מסעדות יקרות, הופעות מוזיקליות – כדי למשוך תיירים ולהציג כלפי חוץ תמונה של חברה משגשגת, חדשנית ויציבה. במסגרת זו הכריז יורש העצר ב־2018 על הקמת משרד התרבות הראשון במדינה, והפך את האומנויות לחלק מרכזי מ״חזון 2030" האסטרטגי שלו לסיום התלות בנפט.
כאמור, התופעות החברתיות החדשות והזירות האומנותיות הפורחות האלה אינן חדשות כל כך, אלא תופעות שהתפתחו עד כה במחתרת, וסוף־סוף מקבלות אישור לצאת למרחב הציבורי, ואפילו זוכות בתמיכה ובמימון מגופים ממשלתיים. סצנות של מוזיקה, אומנות ויזמות, ומרחבים משותפים לנשים וגברים שנחשבו בעבר לאיום על החברה והמסורת הסעודית, צוברות היום ערך במדינה המנסה לרכוש לעצמה מוניטין בין־לאומי חדש. ואכן, השילוב בין שינוי מדיניות מלמעלה, להתפתחות תנועות פופוליסטיות מלמטה, יוצר סביבה תרבותית מהפכנית.
ב־2018 הסתיים תוקפו איסור בן 35 שנה על פעילות בתי קולנוע בערב הסעודית. יתר על כך, הקולנוע הוא אחד התחומים העיקריים שממשלת סעודיה מעוניינת לטפח, בין השאר, בעזרת הקמת מועצת הקולנוע הסעודית, שמטרתה לתמוך ביוצרי קולנוע סעודיים ובשותפויות בין־לאומיות. יוזמה ממשלתית זו משתפת פעולה עם ההתפתחות האורגנית של התחום מלמטה למעלה, עם במאים כמו מחמוד סבאג, המציגים פרשנות ביקורתית על המבנים הפוליטיים והחברתיים בממלכה.
סבאג זכה לפתע לבמה ולתשומת לב בתוך בממלכה, אחרי שכמה סרטים וסדרות שלו לא אושרו לצפייה במדינה. באחד מסרטיו, "אַמְרָה והנישואים השניים", סבאג עוסק בסוגיות משפחתיות ומבקר את התרבות השוביניסטית והפטריארכלית, ואף צוחק במפורש ובאומץ על הממסד הפוליגמי. "יש לי רגשות מעורבים בעניין הלאומנות… אבל אני מאמין בקהילה, אני מאמין בצעירים הסעודים ואני רוצה לייצג אותם״, מציין סבאג, ובמקום לנזוף בו או להעניש אותו, הוא מונה למנהל הפסטיבל הסרטים הבין־לאומי הראשון בסעודיה, פסטיבל ים סוף.
נשים בראש
במקרים רבים נשים הן המובילות את הזירות האומנותיות החדשות, ואגב כך נוכחותן במרחב הציבורי נעשית מקובלת ורצויה יותר ויותר, וגם תופעה המשפיעה על הדימוי המתקדם של הממלכה. את מועצת האומנות הסעודית מנהלת הנסיכה ג'ואהר בנת מג'יד בן עבדלעזיז, והיא מארגנת פרויקטים כמו התערוכה החדשה 21,39, המציגה יצירות אומנות מודרניות העוסקות בהשפעת שינויי האקלים על האזור. הנסיכה חיפה אל־פייסל הקימה את הארגון אמנות מורשת ומנהלת אותו היום עם הנסיכה ג'וואהר ועם עוד שתי נסיכות. הארגון הזה מקשר בין אופנה, עיצוב וחדשנות לבין לבוש ויצירה מסורתית, ומעסיק מאות נשים במשרה מלאה.
נשים רבות נוספות מנהיגות תנועות אומנותיות חדשות. מאהה מאלו הייתה האישה הראשונה שהציגה את יצירתה בפומבי בג'דה. בתערוכה ושמה "אוכל למחשבה", הוצגו קלטות של דרשות אסלאמיות על מגשי בישול – ביטוי לאופנים שבהם הממסד הדתי "מאכיל" את החברה ברעיונותיו. בפרויקט הסיפור האחר אוספת פטימה אל־בנאווי סיפורים יום־יומיים מאנשים ברחבי ג'דה והופכת אותם למופע פרפורמנס. כמו כן, האחיות בסמה ונורה בוזו מובילות את שבוע העיצוב הסעודי, שבו אומנים בין־לאומיים מציגים במרחב שאינו מחייב נשים לכסות את הגופן או את שיערן. ״אני כבר לא מזהה את העיר״, דיווחה אומנית מקומית מריאד בעילום שם. ״דברים משתנים בקצב כל כך מהיר, על בסיס שבועי. כל הזמן יש משהו אחר שפתאום משוחרר החוצה״.
שיתוף פעולה עם גופים זרים עוזר ליזמים סעודים לקדם את הפעילות שלהם בממלכה, על פי חזונו של מוחמד בן סלמאן. למשל, הקולקטיב קצה ערביה, "קהילה שברירית אך אמיצה של אומנים, הפועלת כמראה לקהל מקומי מתלהב יותר ויותר", שהוא שותפות בין אומנים בריטים ואומנים סעודים, שסיירו באירופה בפעם הראשונה לפני שהציגו את עבודתם בממלכה, ו־desertX alUla – גוף המארגן פסטיבלים ופרויקטים של אומנות חזותית הבוחנים מוטיבים של מדבר וחיים בחצי האי, בעמק אל־אולה. ארגון זה הוקם על ידי אומנים סעודים, מצרים ואמראתיים ובשיתוף קולקטיב דני, והציג בפעם הראשונה ב־Coachella בקליפורניה בשנת 2017, לפני שבנה והציג מייצגים מפלצתיים בעמק עצמו. אכן, כדי למשוך תשומת לב חיובית מהמערב, ממשלת ערב הסעודית מעדיפה להשקיע בפרויקטים שכבר הוכיחו את עצמם מחוצה לה.
מגמות אלו ניכרות גם בתופעה של בתי קפה מעורבים, רבים מהם התחילו להתיר לנשים ולגברים לעבוד ולסעוד יחד באופן לא רשמי עוד לפני שהמדינה התירה זאת בחוק בדצמבר 2019. מרחבים אלו נהפכו למוקדי מחשבה ויצירתיות והולידו שיתופי פעולה בין יזמים ויזמיות. בבתי הקפה האלה יושבים בעיקר צעירים – יותר משני שליש מאוכלוסיית הממלכה הם בני פחות מ־30, רבע מהם מובטלים ומשועממים. תופעה זו מלווה גם בהתעניינות באוכל אורגני, בטבעונות, ובסחר הוגן, בערבי מוזיקה ושירה ובתמיכה באומנים מקומיים. אישור רשמי לישיבה המעורבת הגיע רק לפני כמה חודשים, והדגים שוב את תופעת התמיכה הממשלתית בתנועה שכבר החלה.
יש גבול לחופש
חשוב לציין שלא כל ההגבלות בוטלו. עם פתיחת מקומות להשמעת מוזיקה ולהצגת אומנות ושחרור המגבלות על תנועת הנשים, צעירים רבים מבטאים את החופש שזכו לו בדרכים שאינן מתקבלות בברכה תמיד. אסאייל סלאי, למשל, הפיקה סרטון ראפ ושמו ״בִּנת מכּה״, ובו הציגה את גאוות העיר הקדושה וגם בית קפה מעורב. הסרטון היה פופולרי מאוד, אך היוצרת נעצרה בטענה שהיא מביישת את שמה של מכה. כמו כן, לאחר פרסומו הסירה הממשלה את סרטון הראפ של "ליסה" שחגג את החוק החדש המרשה לנשים לנהוג, אם כי אחרי שזכה לתשומת לב חיובית בקהילה הבין־לאומית, קיבל הסרטון הזה אישור להישאר ברשת.
ההתקדמות החברתית והתרבותית המדהימה הזאת מלווה גם בצבירת כוח של מב"ס ובהגבלות קשות על ההתנגדות לשלטון ולמנגנוניו. המדינה אומנם מקדמת ומעודדת את היצירתיות המשרתת את המוניטין הלאומי, אולם יצירתיות מחשבתית פוליטית העוסקת בהפרות זכויות אדם של השלטון, בחוסר ביכולת של האזרחים להשתתף בקביעת מדיניות, או בשליט עצמו – מושתקת באלימות יתר. רצח העיתונאי הביקורתי ג'מאל חאשוקג'י בטורקיה הוא רק דוגמה אחת להתעללות במאות המתנגדים הנמצאים בכלא בערב הסעודית בלא משפט הוגן, מעונים ולפעמים אף נרצחים. משקיעים זרים המחפשים הזדמנויות בממלכה צריכים להבחין גם בחלקים האפלים יותר של המציאות המשתנה הזאת.
Below are share buttons

קוראים יקרים
פורום החשיבה האזורית הוא ארגון ללא מטרות רווח
אנו יודעים כי גם אלה אינם ימים קלים עבורכם, וכי לא קל למצוא את הפניות התומכות בעבודתנו.

בין אם תוכלו לתמוך בנו כלכלית ובין אם פשוט להקדיש לנו את הזמן ותשומת הלב בקריאה – אנו אסירי תודה.

לקריאה ותמיכה