לפני שלושה שבועות נכנס לתוקף "החוק לקדושת כרבלא" – אחת משתי הערים הקדושות לשיעה בעיראק, בה מצויים קבריהם של אל-חוסיין ואל-עבאס (בניו של האימאם עלי) המהווים מוקד לעלייה לרגל עבור שיעים מכל רחבי העולם. את החוק יזמה מועצת מחוז כרבלא במטרה "להגן על קדושת העיר". במסגרתו נאסרים שתיית אלכוהול, בתי הימורים, קללות ושירים במרחב הציבורי, חלונות ראווה המציגים בגדי נשים באופן "לא צנוע" וסחר בסרטי פורנוגרפיה. לטענת המועצה, החקיקה נדרשה בשל "שכיחות הפגיעה בקדושת העיר, בין היתר בשל עלייה בצריכת אלכוהול וניאוף".
החוק נחקק כבר ב-2012, אך רק בישיבת המועצה בחודש שעבר הוחלט להחילו בפועל, כאשר ועדה ייעודית תפקח על אכיפתו. ברחבי העיר נתלו כרזות ושלטי חוצות המפרסמים את סעיפי החוק ומזהירים כי העוברים עליו ייענשו לפי הוראות הדין הפלילי העיראקי.
כניסת החוק לתוקף חוללה סערה בקרב תושבי כרבלא, המתקשים להבין את הצורך בחקיקה ייעודית לשמירה על קדושת העיר אשר נשמרת ממילא באדיקות. התושבים זועמים על כך שמועצת המחוז מכלה משאבים על חקיקה סמלית ומיותרת, הפוגעת בחירויות הפרט ובחופש העיסוק של הסוחרים, וזאת במקום לטפל בצרכים אמתיים: שיקום תשתיות רעועות, ייעול השירותים העירוניים וניקיון ושיפור פני העיר. כל אלה, טוענים התושבים, לא זו בלבד שיעצימו את קדושת העיר הרבה יותר מן החוק החדש, אלא גם יהפכו אותה לאטרקטיבית יותר עבור כעשרים מיליון התיירים ועולי הרגל הפוקדים אותה מדי שנה, בייחוד בתקופת 40 ימי האבל על מותו של אל-חוסיין.
תושבי העיר והמחוז מוחים עוד על העיקרון העומד מאחורי החוק: כפייה דתית חמורה במרחב הציבורי, המזכירה את עקרון הפעולה של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש). תושבים בעיר מתלוננים כי למרות שעיראק הצליחה, בלחימה ארוכה ומאומצת, למגר את דאע״ש משטחיה, הרי שהלך המחשבה המחמיר של הארגון ממשיך להתקיים בתחומיה, לרבות במרחב השיעי. בקריקטורה שפורסמה באתר al-iraq.net מופיעים לוחם דאע"ש ולוחם שיעי מחובקים המצלמים סלפי; הדימוי ממחיש את הקרבה הרעיונית בין הצדדים בכל הנוגע להדרת נשים וכפייה דתית במרחב הציבורי.
ציוץ של רשת "אל-עיראק.נט": "החוק לקדושתה של כרבלא מונע הצגת בגדי נשים בחלונות ראווה". בבלון השחור: "בכרבלא אושר החוק לקדושת העיר"
לא פלא שרבים מהמתנגדים לחוק החדש ברשתות החברתיות הן נשים, המוחות על החוק שאושר במועצת המחוז הגברית ברובה. צייצנית טוויטר עיראקית המכונה ״וֻרוּד״ כתבה בתגובה לחוק: "איך כושלים מכסים על כישלונותיהם? באמצעות הדת, הדרך הקלה והרווחית ביותר. ותמיד הנשים הן השעיר לעזאזל". היא צירפה לכך פרסומת לכיסויי ראש בה מופיעה אישה ללא פנים. נשות כרבלא נעדרות יותר ויותר מהשיח הציבורי; בשלטים הן חסרות פנים, ועל פי החוק החדש גם בובות ראווה הממחישות את גופן אסורות לשימוש. יתרה מזאת, כדי לנוע במרחב הציבורי העירוני חובה על נשים להיות מכוסות מכף רגל עד ראש, לבושות בבגדים רחבים המטשטשים את קווי המתאר של גופן.
בחרדה מהולה בזעם הסביר נאסר חוסיין אל-ח'זעלי, חבר מועצת המחוז שתמך בחקיקה, כי "נשים חשופות מאיימות על קדושת העיר". זאת על אף שרוב נשות העיר ממילא עוטות לבוש מוסלמי מסורתי, וברדיוס של קילומטר מסביב לקבר הקדוש של אל-חוסיין מוצבים פקחים המכריחים נשים להתכסות בהתאם לכללים אלו.
התגובות לחוק, לרבות מקרב הפרלמנט בבגדאד, לא איחרו לבוא. חברת הפרלמנט רזאן שייח' דלייר ממפלגת "הברית הכורדיסטאנית" ויו"ר הוועדה לענייני נשים, ילדים ומשפחה אמרה כי אין כל חוק האוסר על הצגת בגדי נשים. חוקים כגון קדושת כרבלא, הדגישה, עולים על סדר היום בשל חולשתן של המועצות המחוזיות. חברת הפרלמנט קראה למרג'עייה, אנשי הדת השיעים בנג'ף, להתערב בסוגיה ולהדגיש את הצורך בכיבוד האזרחים וזכויותיהם: "על המרג'עייה למנוע מקרים כאלה והתנהגויות קיצוניות בערי עיראק, שהרי עיראק איננה מדינה אסלאמית אלא מדינה דמוקרטית, ועליה לכבד את אזרחיה ואת מנהגיהם בכל עיר ואזור".
גורמים מסורתיים ושמרניים עדיין פעילים בעיראק, במיוחד ברמה המוניציפלית. אין בידם לשנות את הכיוון הכללי בו הולכת המדינה, לפחות לא בשלב הנוכחי, אולם הם בהחלט מצליחים להעלות את ענייניהם על סדר היום בזירה המקומית. כל אלה מהווים אתגר עבור ראשי המערכת הפוליטית, המבקשים לחדש את פניה של המדינה העיראקית.
זהו גם אתגר עבור הפעילות הפמיניסטיות העיראקיות, אשר פעם אחר פעם נתקלות בחוקים, תקנות ומנהגים המובילים להדרת נשים מהמרחב הציבורי. זה שנים ארוכות מנהלות הפעילות הפמיניסטיות מאבק למען שיפור מעמדן של נשים ולהגברת נראותן במרחב הציבורי. יוזמות כדוגמת זו של מועצת כרבלא מזכירות כי המאבק עוד רחוק מלהסתיים.