להרגיע את המוסלמים במעשים, לא במילים
נתניהו בקונגרס הציוני ה-37
Below are share buttons

להרגיע את המוסלמים במעשים, לא במילים

פלסטינים ומוסלמים תושבי ירושלים לא מתעניינים בדבריו של ראש הממשלה בנאומים, שנועדו להרגיע מנהיגים פוליטיים ברשות הפלסטינית, בירדן ובעולם הערבי בכלל, אלא במעשיו ובמעשי שלוחיו בשטח, המשפיעים על חייהם של פלסטינים מן השורה

סילוף ההיסטוריה על ידי נתניהו במהלך נאומו בקונגרס הציוני ה-37, בנוגע לחאג' אמין אל-חוסייני והיטלר, הסיט את תשומת הלב הציבורית מדברים שאמר ראש הממשלה על המקומות המקודשים בירושלים באותו נאום.

נתניהו הגדיר את הטענה כי ישראל שואפת לשנות את הסטטוס-קוו-אנטה בהר הבית כ"שקר גס", ואף הציג נתונים להוכחת דבריו. הוא הצהיר כי ממשלתו מחוייבת להסדרים הנוכחיים בהר הבית, הכיר בפומבי בזיקה המוסלמית להר הבית ובזכות המוסלמית במסגד אל-אקצא, והבהיר כי אין לישראל שום כוונה לפגוע בכל אלה.

על רקע גל האלימות הנוכחי הפוקד אותנו, ולאור שלילת הזיקה היהודית לירושלים הרווחת בעולם המוסלמי, מדובר באמירה חשובה ביותר מפי ראש ממשלת ישראל. זאת אף שהיא מגיעה באיחור מה ובהקשר של נאום לעומתי ועוקצני.

אולם מהנתונים שהציג ראש הממשלה בנוגע להסדרי הביקור והתפילה בהר הבית הושמט נוהל חדש שהופיע לראשונה בתשעה באב, והתקבע בתקופת החגים האחרונה. ישראל החלה למנוע את כניסתם של מוסלמים לרחבת אל-אקצא במהלך שעות הביקור של יהודים ותיירים במקום. שינוי זה נתפס בעיני הפלסטינים כשינוי בפועל של ההסדרים הנהוגים בהר הבית, וכצעד משמעותי ראשון לקראת חלוקת שעות התפילה ברחבה בין יהודים ומוסלמים. זאת בדומה לחלוקה שמנהיגה ישראל במערת המכפלה מאז הטבח שעשה ברוך גולדשטיין במקום המקודש בשנת 1994.

שינוי זה וספיחיו, לדוגמה הוצאת ארגוני המוראביטון והמוראביטאת אל מחוץ לחוק והסרת המגבלות על ביקורים של שוחרי המקדש בהר הבית החל בתשעה באב האחרון, היה הטריגר הישיר להתדרדרות הבטחונית ולאלימות אשר החלה בהר הבית סביב חגי תשרי, זלגה ממנו לרחובות העיר העתיקה ומשם לירושלים ולארץ כולה.

בשל רגישותם של האתרים המקודשים בירושלים, האחריות על הנעשה בהם אינה מונחת על כתפיהם של מפקדי משטרה מקומיים אלא ישירות על לשכת ראש הממשלה. פלסטינים ומוסלמים תושבי ירושלים לא מתעניינים בדבריו של ראש הממשלה בנאומים, שנועדו להרגיע מנהיגים פוליטיים ברשות הפלסטינית, בירדן ובעולם הערבי בכלל, אלא במעשיו ובמעשי שלוחיו בשטח, המשפיעים על חייהם של פלסטינים מן השורה.

ערן צדקיהו
לדף האישי

סילוף ההיסטוריה על ידי נתניהו במהלך נאומו בקונגרס הציוני ה-37, בנוגע לחאג' אמין אל-חוסייני והיטלר, הסיט את תשומת הלב הציבורית מדברים שאמר ראש הממשלה על המקומות המקודשים בירושלים באותו נאום.

נתניהו הגדיר את הטענה כי ישראל שואפת לשנות את הסטטוס-קוו-אנטה בהר הבית כ"שקר גס", ואף הציג נתונים להוכחת דבריו. הוא הצהיר כי ממשלתו מחוייבת להסדרים הנוכחיים בהר הבית, הכיר בפומבי בזיקה המוסלמית להר הבית ובזכות המוסלמית במסגד אל-אקצא, והבהיר כי אין לישראל שום כוונה לפגוע בכל אלה.

על רקע גל האלימות הנוכחי הפוקד אותנו, ולאור שלילת הזיקה היהודית לירושלים הרווחת בעולם המוסלמי, מדובר באמירה חשובה ביותר מפי ראש ממשלת ישראל. זאת אף שהיא מגיעה באיחור מה ובהקשר של נאום לעומתי ועוקצני.

אולם מהנתונים שהציג ראש הממשלה בנוגע להסדרי הביקור והתפילה בהר הבית הושמט נוהל חדש שהופיע לראשונה בתשעה באב, והתקבע בתקופת החגים האחרונה. ישראל החלה למנוע את כניסתם של מוסלמים לרחבת אל-אקצא במהלך שעות הביקור של יהודים ותיירים במקום. שינוי זה נתפס בעיני הפלסטינים כשינוי בפועל של ההסדרים הנהוגים בהר הבית, וכצעד משמעותי ראשון לקראת חלוקת שעות התפילה ברחבה בין יהודים ומוסלמים. זאת בדומה לחלוקה שמנהיגה ישראל במערת המכפלה מאז הטבח שעשה ברוך גולדשטיין במקום המקודש בשנת 1994.

שינוי זה וספיחיו, לדוגמה הוצאת ארגוני המוראביטון והמוראביטאת אל מחוץ לחוק והסרת המגבלות על ביקורים של שוחרי המקדש בהר הבית החל בתשעה באב האחרון, היה הטריגר הישיר להתדרדרות הבטחונית ולאלימות אשר החלה בהר הבית סביב חגי תשרי, זלגה ממנו לרחובות העיר העתיקה ומשם לירושלים ולארץ כולה.

בשל רגישותם של האתרים המקודשים בירושלים, האחריות על הנעשה בהם אינה מונחת על כתפיהם של מפקדי משטרה מקומיים אלא ישירות על לשכת ראש הממשלה. פלסטינים ומוסלמים תושבי ירושלים לא מתעניינים בדבריו של ראש הממשלה בנאומים, שנועדו להרגיע מנהיגים פוליטיים ברשות הפלסטינית, בירדן ובעולם הערבי בכלל, אלא במעשיו ובמעשי שלוחיו בשטח, המשפיעים על חייהם של פלסטינים מן השורה.

Below are share buttons

קוראים יקרים
פורום החשיבה האזורית הוא ארגון ללא מטרות רווח
אנו יודעים כי גם אלה אינם ימים קלים עבורכם, וכי לא קל למצוא את הפניות התומכות בעבודתנו.

בין אם תוכלו לתמוך בנו כלכלית ובין אם פשוט להקדיש לנו את הזמן ותשומת הלב בקריאה – אנו אסירי תודה.

לקריאה ותמיכה