אודות הכותב
מורן לבנוני
חוקר
29.10.2015 מאמר מאת מורן לבנוני
 

שיח שיעי חדש בלבנון

למרות עצמתה של ההנהגה הנוכחית של חזבאללה בלבנון ניכרים בקרב בני העדה השיעית במדינה ניצנים של שיח חדש. בתום מעורבותו הצבאית של הארגון בסוריה עשוי השיח הזה להתפתח. המהפכות הערביות ומאבקי הירושה שיתנהלו בתוך חזבאללה ישתקפו, במוקדם או במאוחר, במגמותיה הפוליטיות של כל העדה השיעית בלבנון

מזה כשני עשורים הפך המזכיר הכללי של החזבאללה, שיח' חסן נצראללה, להיות הדובר הרהוט והנחרץ של העדה השיעית בלבנון. מרכזיותו בארגון, מאבקו הבלתי מתפשר בישראל, לוחמנותו בזירה הלבנונית, ולאחרונה עמידתו העיקשת לצד שלטון אסד בלחימה בסוריה, הפכו אותו ואת הארגון שבראשון הוא עומד לביטויה הבלתי מעורער של העדה כולה.

אולם בקהילה השיעית בלבנון נשמעים מעת לעת גם קולות אחרים. חזבאללה הוקם באמצע שנות השמונים של המאה הקודמת כפלג של פעילים שפרשו מתנועת אַמַל השיעית בראשות נַבִּיה ברי, שכיום מכהן גם כיו"ר הפרלמנט הלבנוני. זאת על רקע חילוקי דעות בתוך המחנה השיעי, ובעידודה של איראן ומתנדבי משמרות המהפכה שהקימו את בסיסם בבקאע הלבנונית.

המאבק על הרחוב השיעי בלבנון בין אַמַל, שנתמכה על-ידי סוריה, לבין חזבאללה בתמיכת איראן, נמשך כחצי עשור וגבה קרבנות בנפש משני הצדדים. בסופו הצליח חזבאללה לגבור על אַמַל המתון יותר ולזכות בשליטה ברחוב השיעי. אף שתנועת אַמַל עדיין קיימת בשטח כארגון פוליטי, היא איננה מאיימת כיום על ההגמוניה של חזבאללה. אולם לצד שני הארגונים הללו צמחו בקהילה השיעית בלבנון גופים ואישים אחרים בעלי השפעה.

בשנת 2007 הקים אחמד אל-אסעד, שיעי, בן משפחת אל-אסעד הפיאודלים של ג'בל-עאמל שבדרום לבנון, את תנועת ה"השתייכות הלבנונית". התנועה, הנקראת גם "האופציה הלבנונית", קמה כמשקל נגד לאַמַל וחזבאללה ודוגלת בעקרונות הדמוקרטיה, זכויות האזרח והפרדת הדת מהמדינה. אל-אסעד – איש עסקים, דובר שבע שפות ובעל תארים אקדמאים במתמטיקה, נוכח היטב בשיח הציבורי והפוליטי ולדף הפייסבוק שלו יש מעל 47 אלף עוקבים. עם זאת הוא לא זכה בהישגים פוליטיים ניכרים עד כה, אף לא בקרב בני קהילתו.

מן העבר השני נמצא שיח' מחמד עלי אל-חֻסַיני, חכם הלכה לבנוני, בוגר המכללה הדתית בנג'ף שבעיראק ובעל מספר תארים בהלכה שיעית, מייסד המועצה האסלאמית הערבית ויושב הראש שלה. אל-חסיני מטיף לסובלנות בין-דתית ולהדברות, ובאתר הבית שלו מופיעה פניה, לרבות בשפה העברית, לסובלנות וחמלה בין מאמיני כל הדתות. המועצה האסלאמית בראשותו פעילה בתחומי הרווחה, והוא פעיל מאוד גם מחוץ למזרח התיכון. בעבר פורסם כי הוא מחזיק מיליציה עצמאית ונטען כי הוא ממומן על ידי הסעודים. הוא אף נעצר בלבנון מספר פעמים באשמת שיתוף פעולה עם ישראל, סעודיה וארצות הברית. כיום הוא מחלק את זמנו בין לבנון לבין אירופה ונראה כי השפעתו בלבנון דלה.

לעומתו, לשיח' סובחי טופיילי מעמד שונה לחלוטין. טופיילי, שמוצאו מאזור הבקאע במזרח לבנון, היה ממקימי ארגון החזבאללה והמזכיר הכללי הראשון של הארגון. לאחר שסיים את תפקידו, וכמחאה על התנהלות הפוליטיקה הלבנונית, עמד טופיילי בראש "מחאת הרעבים" בשנת 1998. המחאה התגלגלה לקרבות רחוב שבמהלכן נהרגו גם פעילים שיעים וגם חיילי צבא לבנון. בעקבות זאת תלוי ועומד נגדו כתב אישום על פגיעה בביטחון המדינה.

השיח' טופיילי הוא מבקר חריף של מעורבותו של חזבאללה בסוריה לצד משטרו של בשאר אל-אסד. בסוף חודש פברואר השנה התראיין לערוץ "אל-ערביה" וקבע כי הרוגי חזבאללה בסוריה אינם שהידים וכי הם "ילכו לגיהינום". ארבעה חודשים לאחר מכן התראיין לעיתון כוויתי וטען כי הקיץ הקץ על משטרו של אסד, באמרו כי אם לא ייצא חזבאללה מסוריה באופן מיידי הוא הופך עצמו ליחידה צבאית בפיקודה של איראן.

למרות עצמתה של ההנהגה הנוכחית של חזבאללה בלבנון ניכרים בקרב בני העדה השיעית במדינה ניצנים של שיח חדש. בתום מעורבותו הצבאית של הארגון בסוריה עשוי השיח הזה להתפתח. המהפכות הערביות ומאבקי הירושה שיתנהלו בתוך חזבאללה ישתקפו, במוקדם או במאוחר, במגמותיה הפוליטיות של כל העדה השיעית בלבנון.


מורן לבנוני הוא דוקטורנט במרכז דיין לחקר המזרח התיכון ועוסק בעדה השיעית בלבנון ובסוריה
 
שתף מאמר זה