Below are share buttons

יהודי תימן: קהילה על סף כלייה

הרצח של אהרון זנדאני בתימן בחודש מאי בידי איש אלקאעדה, הרצח השלישי של יהודי בעשור האחרון, מסמן את סופה הקרוב של קהילת יהודי תימן ששרדה בתנאים קשים למעלה מ-2500 שנה.

השבוע התאספה קבוצה של כ-20 גברים סביב קברו של אחד מאחרוני קהילת יהודי תימן, אהרון זנדאני, שנרצח בצנעא לפני כחודש. זנדאני, בן 53, נרצח בשוּק, ולאחר תהליך ביורוקרטי מורכב בן חודש הובאה גופתו לקבורה בארץ.

טקס הזכרון העצוב בסיום ימי השבעה, שהתנהל בעברית הגרונית של קהילת בני תימן, הזכיר את העובדה המצערת שאלו ככל הנראה ימיה האחרונים של הנוכחות היהודית בתימן. קהילה עקשנית זו, ששרדה גלי רדיפות מהתקופה הפאטמית במאה ה-12 ועד לרודנים של המאה ה-21, נכנעת לבסוף למתקפות הטרור של אל-קאעדה. 

יחיא זנדאני, בנו בן ה-28 של אהרון, מאמין שבעוד חמש שנים לא יוותרו עוד יהודים בתימן. הוא עצמו מתכוון לחזור ולהביא את אשתו ושני ילדיו ארצה, משהשאיר מאחור את בני משפחתו כדי למהר ולהעלות את גופת אביו. יחיא אמר לי שהיה עולה לארץ מזמן לולא התעקשותו של אביו להשאר בתימן, אותה אהב.

שלמה גרפי, חברו של אהרון זנדאני, סיפר לי כי זנדאני ניסה לעלות ארצה בשנת 1999, אך חזר לתימן כעבור שנה לאחר שניסיונותיו לזכות בדיור ציבורי בישראל עבור אשתו ו-11 ילדיו עלו בתוהו. גרפי העלה 800 יהודים תימנים לארץ בין השנים 1985-2004.

בניגוד לכמאה יהודי תימן הנותרים, שהחלו בשנים האחרונות להסתיר את פיאותיהם מתחת לכובעים מחשש לתקיפות לאומניות, אהרון סמך על שכניו. הוא היה מכונאי פופולארי, ונהג לצאת מהמתחם המבוצר שבו התגורר עם בני משפחתו מזה ארבע שנים תחת הגנה ממשלתית, ולערוך קניות בשוק מדי יום כשכיפה לראשו ופיאותיו גלויות.

ב-22 במאי, לאחר שסיים את יום הקניות, התנפל על אהרון פעיל אל-קאעדה בשוק ודקר אותו בצווארו. בנו יחיא, שהיה בקרבת מקום, פינה אותו לבית החולים המקומי שם נקבע מותו כעבור ארבע שעות. יחיא, שנכח בחקירה המשטרתית, מספר שהמחבל נסע ארבע שעות מהעיר חצרמוות (חדרמות) בחיפוש אחר יהודי.

"הוא אמר בחקירה: 'אין לי בעיות פסיכולוגיות, הראש שלי כמו מחשב'," אמר לי יחיא. בעקבות ההודאה ברצח התבשר יחיא שהוא אינו זקוק לעורך דין בכדי להרשיע את הרוצח, אך הוא החליט למנות עורך דין לפני נסיעתו ארצה, חושש שהרשויות ישחררו את המחבל בתום החקירה.

אהרון זנדאני הוא היהודי השלישי שנרצח בתימן בעשור האחרון. בשנת 2008 נרצח בעיר ריידה משה יעיש נהרי ביריות רובה בידי מתנקש שצעק לעברו "יהודי, קבל את מסר האסלאם." בשנת 2002 נרצח בעיר סעדה יחיא בוני, סוחר יהודי. 

יחיא זנדאני, חתנו בן ה-36 של אהרון שעלה ארצה בשנת 1993, מספר שעד היום יהודים בתימן נתונים לגידופים אנטישמיים כאשר הם מסתובבים ברחוב. יחיא מספר שהוא מתכוון להביא ארצה את 20-30 קרובי משפחתו הנותרים בתימן "לטוב או לרע."

יהודי תימן טוענים שהגיעו לחבל הארץ המרוחק בזמן חורבן בית ראשון, בשנת 586 לפני הספירה. הם היו מבודדים גיאוגרפית מהקהילות האשכנזיות באירופה ומהקהילות הספרדיות באסיה וצפון אפריקה, ושמרו על קשר עם העולם החיצון באמצעות ביקורים מזדמנים של שליחים יהודיים וחילופי איגרות עם דמויות רבניות, הידועה שבהן: הרמב"ם, בן המאה ה-12.

יהודי תימן החלו לעלות ארצה בשנות ה-80 של המאה ה-19, אך הקבוצה הגדולה ביותר – כ-50,000 במספר – הועלו ארצה על ידי הג'וינט במסגרת מבצע "על כנפי נשרים" (שנודע גם בשם "מרבד הקסמים") לאחר קום המדינה, בשנים 1949 ו-1950. כיום, רוב הקהילה מתגוררת בישראל, אך קבוצות קטנות נטמעו בתוך חסידות סאטמר בניו-יורק ולונדון.

משפחת זנדאני נמנית על אחרוני יהודי תימן. יחד עם משפחות נוספות גורשו בני המשפחה מהעיר סעדה לפני כארבע שנים, כאשר קבוצות חמושות של אנשי אל-קאעדה איימו על היהודים לעזוב את בתיהם תוך שבוע. כעבור כמה ימים, החלו אנשי אל-קאעדה לירות לעבר בתיהם. נשיא תימן עלי עבדאללה צאלח לקח את היהודים תחת חסותו והעניק להם דיור במתחם מגודר המיועד לזרים ומענק כספי. בני המשפחה טוענים במרירות כי הכסף לא שווה הרבה כאשר קיים חשש אמיתי לצאת מהבתים.

בני המשפחה מקפידים להבחין בין הממשלה התימנית, הן הנוכחית והן זו של הנשיא המודח צאלח, שלטענתם מגנה על היהודים, ובין ארגון אל-קאעדה ששם אותם למטרה. עם זאת, קל להבין את הזהירות בה נוקטת המשפחה לאור העובדה כי כמה מבניה עדיין חיים בתימן.

בני המשפחה נזכרים בתימן לא בנוסטלגיה, אלא בסוג של עצב כנוע. כרגע, מאמציהם מכוונים לעתיד, לחינוך הדור הבא בארץ. 

 


 

גרסה אנגלית של מאמר זה פורסמה באתר Times of Israel

אלחנן מילר
לדף האישי

השבוע התאספה קבוצה של כ-20 גברים סביב קברו של אחד מאחרוני קהילת יהודי תימן, אהרון זנדאני, שנרצח בצנעא לפני כחודש. זנדאני, בן 53, נרצח בשוּק, ולאחר תהליך ביורוקרטי מורכב בן חודש הובאה גופתו לקבורה בארץ.

טקס הזכרון העצוב בסיום ימי השבעה, שהתנהל בעברית הגרונית של קהילת בני תימן, הזכיר את העובדה המצערת שאלו ככל הנראה ימיה האחרונים של הנוכחות היהודית בתימן. קהילה עקשנית זו, ששרדה גלי רדיפות מהתקופה הפאטמית במאה ה-12 ועד לרודנים של המאה ה-21, נכנעת לבסוף למתקפות הטרור של אל-קאעדה. 

יחיא זנדאני, בנו בן ה-28 של אהרון, מאמין שבעוד חמש שנים לא יוותרו עוד יהודים בתימן. הוא עצמו מתכוון לחזור ולהביא את אשתו ושני ילדיו ארצה, משהשאיר מאחור את בני משפחתו כדי למהר ולהעלות את גופת אביו. יחיא אמר לי שהיה עולה לארץ מזמן לולא התעקשותו של אביו להשאר בתימן, אותה אהב.

שלמה גרפי, חברו של אהרון זנדאני, סיפר לי כי זנדאני ניסה לעלות ארצה בשנת 1999, אך חזר לתימן כעבור שנה לאחר שניסיונותיו לזכות בדיור ציבורי בישראל עבור אשתו ו-11 ילדיו עלו בתוהו. גרפי העלה 800 יהודים תימנים לארץ בין השנים 1985-2004.

בניגוד לכמאה יהודי תימן הנותרים, שהחלו בשנים האחרונות להסתיר את פיאותיהם מתחת לכובעים מחשש לתקיפות לאומניות, אהרון סמך על שכניו. הוא היה מכונאי פופולארי, ונהג לצאת מהמתחם המבוצר שבו התגורר עם בני משפחתו מזה ארבע שנים תחת הגנה ממשלתית, ולערוך קניות בשוק מדי יום כשכיפה לראשו ופיאותיו גלויות.

ב-22 במאי, לאחר שסיים את יום הקניות, התנפל על אהרון פעיל אל-קאעדה בשוק ודקר אותו בצווארו. בנו יחיא, שהיה בקרבת מקום, פינה אותו לבית החולים המקומי שם נקבע מותו כעבור ארבע שעות. יחיא, שנכח בחקירה המשטרתית, מספר שהמחבל נסע ארבע שעות מהעיר חצרמוות (חדרמות) בחיפוש אחר יהודי.

"הוא אמר בחקירה: 'אין לי בעיות פסיכולוגיות, הראש שלי כמו מחשב'," אמר לי יחיא. בעקבות ההודאה ברצח התבשר יחיא שהוא אינו זקוק לעורך דין בכדי להרשיע את הרוצח, אך הוא החליט למנות עורך דין לפני נסיעתו ארצה, חושש שהרשויות ישחררו את המחבל בתום החקירה.

אהרון זנדאני הוא היהודי השלישי שנרצח בתימן בעשור האחרון. בשנת 2008 נרצח בעיר ריידה משה יעיש נהרי ביריות רובה בידי מתנקש שצעק לעברו "יהודי, קבל את מסר האסלאם." בשנת 2002 נרצח בעיר סעדה יחיא בוני, סוחר יהודי. 

יחיא זנדאני, חתנו בן ה-36 של אהרון שעלה ארצה בשנת 1993, מספר שעד היום יהודים בתימן נתונים לגידופים אנטישמיים כאשר הם מסתובבים ברחוב. יחיא מספר שהוא מתכוון להביא ארצה את 20-30 קרובי משפחתו הנותרים בתימן "לטוב או לרע."

יהודי תימן טוענים שהגיעו לחבל הארץ המרוחק בזמן חורבן בית ראשון, בשנת 586 לפני הספירה. הם היו מבודדים גיאוגרפית מהקהילות האשכנזיות באירופה ומהקהילות הספרדיות באסיה וצפון אפריקה, ושמרו על קשר עם העולם החיצון באמצעות ביקורים מזדמנים של שליחים יהודיים וחילופי איגרות עם דמויות רבניות, הידועה שבהן: הרמב"ם, בן המאה ה-12.

יהודי תימן החלו לעלות ארצה בשנות ה-80 של המאה ה-19, אך הקבוצה הגדולה ביותר – כ-50,000 במספר – הועלו ארצה על ידי הג'וינט במסגרת מבצע "על כנפי נשרים" (שנודע גם בשם "מרבד הקסמים") לאחר קום המדינה, בשנים 1949 ו-1950. כיום, רוב הקהילה מתגוררת בישראל, אך קבוצות קטנות נטמעו בתוך חסידות סאטמר בניו-יורק ולונדון.

משפחת זנדאני נמנית על אחרוני יהודי תימן. יחד עם משפחות נוספות גורשו בני המשפחה מהעיר סעדה לפני כארבע שנים, כאשר קבוצות חמושות של אנשי אל-קאעדה איימו על היהודים לעזוב את בתיהם תוך שבוע. כעבור כמה ימים, החלו אנשי אל-קאעדה לירות לעבר בתיהם. נשיא תימן עלי עבדאללה צאלח לקח את היהודים תחת חסותו והעניק להם דיור במתחם מגודר המיועד לזרים ומענק כספי. בני המשפחה טוענים במרירות כי הכסף לא שווה הרבה כאשר קיים חשש אמיתי לצאת מהבתים.

בני המשפחה מקפידים להבחין בין הממשלה התימנית, הן הנוכחית והן זו של הנשיא המודח צאלח, שלטענתם מגנה על היהודים, ובין ארגון אל-קאעדה ששם אותם למטרה. עם זאת, קל להבין את הזהירות בה נוקטת המשפחה לאור העובדה כי כמה מבניה עדיין חיים בתימן.

בני המשפחה נזכרים בתימן לא בנוסטלגיה, אלא בסוג של עצב כנוע. כרגע, מאמציהם מכוונים לעתיד, לחינוך הדור הבא בארץ. 

 


 

גרסה אנגלית של מאמר זה פורסמה באתר Times of Israel

Below are share buttons

קוראים יקרים
פורום החשיבה האזורית הוא ארגון ללא מטרות רווח
אנו יודעים כי גם אלה אינם ימים קלים עבורכם, וכי לא קל למצוא את הפניות התומכות בעבודתנו.

בין אם תוכלו לתמוך בנו כלכלית ובין אם פשוט להקדיש לנו את הזמן ותשומת הלב בקריאה – אנו אסירי תודה.

לקריאה ותמיכה